Nieuws

Privacy: de eerste verdediging tegen cyberaanvallen

Privacy: de eerste verdediging voor bedrijven tegen cyberaanvallen


28 januari is het de Europese Dag van de Privacy, een dag die in het leven is geroepen om niet alleen burgers te informeren over hun gegevensbescherming maar ook om bedrijven ervan bewust te maken om hun persoonsgegevens beter te beschermen. Het wordt namelijk steeds belangrijker dat iedereen overal veilig kan werken. Maar hoe?

Bedrijven en instanties worden aangespoord om de bescherming van persoonsgegevens in hun processen onder de loep te nemen en zo nodig te verbeteren. En met goede reden: in 2020 ontving de Autoriteit Persoonsgegevens melding van 24.000 datalekken. Datalekken als gevolg van hacking activiteit, zoals het plaatsen van malware op systemen en phishing campagnes, hadden in 2020 al een toename van 30%. Bij deze lekken is veelal de eindgebruiker de zwakste schakel – een simpel wachtwoord of een vernufte phishing e-mail zijn genoeg voor zogenaamde ‘bad actors’ om de spreekwoordelijke voet tussen de deur te krijgen in de IT-omgeving. Een bad actor is iemand die met kwade bedoelingen systemen aanvalt en infiltreert. Dit kan met als doel geld, politiek of wraak. Eenmaal binnengedrongen is het een kwestie van tijd voordat systemen misbruikt worden en er stilletjes gezocht wordt naar allerlei data.

Je kunt de privacy van jouw organisatie, je medewerkers en klanten beschermen met drie initiatieven:

  1. Pas binnen jouw organisatie een modern wachtwoordbeleid toe, en gebruik multifactorauthenticatie (MFA). MFA beschermt inlogpogingen doordat er een extra goedkeuring van de gebruiker nodig is om aan te melden, bijvoorbeeld middels een app op de mobiele telefoon.
  2. Investeer in een wachtwoordenkluis voor de organisatie, zoals Password Hub Business. Hiermee kun je op een veilige manier gedeelde wachtwoorden uitwisselen tussen medewerkers, en bied je jouw medewerkers een extra veilige manier om te werken.
  3. Train je organisatie en maak medewerkers bewust van de IT-veiligheid. Trainingen voor het herkennen van phishing e-mails en hoe beveiligingsmeldingen te maken bij de Servicedesk zijn van groot belang om aanvallen bij ‘de deur’ al tegen te houden, of anders de gevolgen ervan te beperken.

Oranje IT heeft hiervoor een verzameling best-practices ontwikkeld die het Microsoft platform beschermen. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Laat je gegevens achter via onderstaand formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Wil je meer weten over hoe je jouw organisatie kunt beveiligen?

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op.

Deel dit artikel
Door op “Alle Cookies accepteren”, te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.